Oletko kokeillut ulkona nukkumista? Kun varmistat nämä 7 asiaa, yösi onnistuu.

01.07.2021

On yksilöllistä, nukkuuko paremmin sisällä vai ulkona. Jos nukut huonosti, kannattaa ehdottomasti kokeilla ulkona nukkumista. Eihän sitä muuten tiedä, eikä kokeilusta ole ainakaan haittaa. Muutama asia kannattaa kuitenkin ottaa heti alkuunsa huomioon.

Ne tärkeimmät huomioitavat asiat olen listannut tähän, omasta kokemuksesta viisastuneena. Jos olisin kissa, olisin ilman muuta sisäkissa. Siksi nämä ohjeet sopivatkin nimenomaan mukavuutta rakastavalle nukkujalle.

Alkuun kuitenkin muutama perustelu, miksi ulkoilmassa uni tulee paremmin ja miksi ulkona nukkuu niin sikeästi.

Monta hyvää syytä kokeilla ulkona nukkumista.

Ulkona nukkuminen käy vaihtoehtoisesta nukkumapaikasta: Yksi unettomuuden lääkkeettömään hoitoon liittyvä ohje on, että kannattaa vaihtaa nukkumapaikkaa, jos ei uni ala tulemaan puolen tunnin odottelun jälkeen. 

Vähän samaan suuntaan toimii ulkona nukkuminenkin. Vaihtoehtopaikaksi ei kuitenkaan kelpaa ihan mikä tahansa riippukeinu tai puutarhatuoli. Paikassa pitää päästä hyvään nukkuma-asentoon ja muutoinkin olla edellytykset rauhoittua.

Rauhallisen unen edellytyksenä on, että tuntee nukkuessaan olevansa turvallisessa paikassa. Uni ei tule ulkonakaan, jos miettii uhkaavia vaaratekijöitä, kuten kusiaisia, käärmeitä, ampiaisia - ainakin nämä haluan itse eliminoida pois patjaltani.

Pikkuötököiden jälkeen mitataan rohkeus siinä, uskaltaako nukkua metsässä taivasalla, haluaako teltan suojakseen vai nukkuuko talon kuistilla tai parvekkeella, kuten minä teen. 

Olen nukkunut terassilla taivasalla ja nyttemmin yläkerran parvekkeella. Terassilta siirryin pois, koska sateen sattuessa tulee kuitenkin äkkilähtö, eikä sekään tunnu mukavalta, kun tuuli puhaltaa sieraimista sisään. Terassilla koira piti vahtia, ettei ilves tai kettu tule liian lähelle. Katoksen alla saa myös viriteltyä hyttysverkon vuoteensa suojaksi. Tänä vuonna tuo verkko on ollut erityisesti tarpeen.

Vaikka ei olisikaan mikään prinsessa, jota haittaa herne patjan alla, ihan missä vaan lätyskäpatjalla ei kannata unta odotella. Jos uni ei tule sisällä huonolla patjalla, niin ei se tule ulkonakaan. Tyyny pitää olla oma hyvä ja peite riittävän lämmin. Jos tunkee itsensä lastensa vanhaan makuupussiin, ei varmaankaan nukuta. 

Huonouniselle ajatuskin ahtaasta makuupussista ahdistaa, joten riittävän iso sen ainakin pitää olla. Tarvitaan siis iso makuupussi ja lisäpeite tarvittaessa päälle. Omasta mielestäni pelkästään kunnon lämmin peite on paras.

Viileässä ja raikkaassa ilmassa saa paremmin nukuttua.

Uni tulee hyvin yllättävänkin viileässä, jos on kunnon varusteet. Lämpimän alustan ja peitteen lisäksi on oltava lämmin yöpuku ja viileämmällä säällä myös sukat jalassa.

Ihminen on aika joustava nukkumislämpötilan suhteen: oikeissa varusteissa nukkumislämpötila voi olla jotain +3- +23 asteen välillä ilman, että nukkuminen häiriintyy. Kunhan ei siis ole vilu tai hiki. 

Muutaman yön jälkeen voi huomata päivällä olevana virkeämpi. Viileys auttaa nukahtamaan ja syvän unen jaksot ajoittuvat yleensä alkuyöhön. Uni on tuolloin virkistävämpää.

Ulkona nukkumaan rauhoittuminen tapahtuu itsestään

Kännykän ja muiden älylaitteiden selailu on monen kohdalla yksi syy siihen, että uni ei tahdo tulla. Mieli ja ajatukset pyörivät täysillä vielä, kun pitäisi rauhoittua nukkumaan.

Sen lisäksi, että älylaitteet aktivoivat mieltä, niiden valo sotkee melatoniinin eritystä ja sitä kautta unirytmiä. Kun mennään ulos nukkumaan, on pakkokin sulkea kännykät ym. vermeet hyvissä ajoin nukkumaanmenoa valmistellessa. Harvemmin älylaitetta tekee edes mieli ottaa makuupussiin mukaan.

Luonnon äänet auttavat rentoutumaan

Kun nukkumista on tutkittu, on todettu rentoutumisharjoittelun vaikuttavan samaan tapaan kuin mitä REM-uni vaikuttaa. Ulkona unta odotellessa tai aamuyöllä herätessä voi kuunnella luonnon ääniä tai äänettömyyttä ja samalla aistia raikkaan hengitysilman. Näin tulee harjoiteltua tietoista läsnäoloa ja rentoutumista ihan huomaamatta.

Sinua saattaa kiinnostaa myös tämä: Unettomuus ja uni. Mitä jokaisen on hyvä tietää.

Varmista nämä 7 asiaa, niin ulkona nukkumien onnistuu.

Omasta kokemuksesta tiedän, että nämä seuraavat asia tulee olla kunnossa, jotta ulkona nukkuminen onnistuu. Monta muutakin asiaa on syytä huomioida, jos lähtee maastoon tai erämaahan. Tai aikoo yöpyä vesisateessa tai pakkasessa. Nämä alla olevat ohjeet on testattu omalla pihalla, kuistilla ja parvekkeella.

  1. Varmista turvallinen nukkumapaikka. Jos pelkää jotain, ei varmastikaan nuku.
  2. Jänishousut (kuten minä) voivat varmistaa vielä mahdollisuuden tulla sisätiloihin nukkumaan, jos ei uni tule ulkona. Tieto varasängystä rauhoittaa.
  3. Aamuherääminen pitää varmistaa, vaikka kahdella herätyskellolla, jos et luota kännykän akkuun.
  4. Ettei aurinko häikäise aamulla silmiin. Kesäyössä valoisuusasiaan pitää muutenkin paneutua hiukan tarkemmin. Kun tiedetään, että aamun auringonsäteet pysäyttävät melatoniinin tuotannon, ei ole hyvä juttu, jos aurinko häikäisee silmiin klo 2.30 aamuyöllä. Itselleni riittää matto kuistin kaiteella ja nukun sen varjossa. Pitkänmatkan lennoilta tuttuja silmälappuja voi tietysti myös kokeilla. Ja loppukesästä tämä riesa sitten jo menee itsestään ohi.
  5. Että on lämmintä peitettä lisättäväksi, jo aamuyöstä tulee kylmä
  6. Ensimmäisenä ulkonanukkumisyönä kannattaa olla seuraavana päivänä vapaapäivä. Jos ei saakaan turvallista tunnetta ja tarvitaan lisävarmistusta. Tai jos patja onkin huono. Jos et saa nukuttua, koska petoeläimiä vahtiva koira pitää sinua pöljänä tai sillä on liian jännää yön äänien kanssa. Vapaapäivä auttaa siihenkin, jos alkuyöstä et saa unta ja aamulla nukuttaa niin vietävästi. Kun ensimmäisen yön jälkeen saa hiottua olosuhteet ja rutiinit kuntoon, pystyy toisena yönä jo nukkumaan.
  7. Vuodevaatteet kannattaa nostaa päiväksi sisään tai ulos auringon paisteeseen. Muuten alkaa kosteus kiusata ja patja homehtuu alapuolelta

Lapsena olen nukkunut teltan lisäksi monta yötä leikkimökissä sekä vanhassa, pihaan siirretyssä aitassa. Trampoliini voisi olla myös kokeilemisen arvoinen paikka, vaikkakin luulen sen sopivan paremmin nuoremmille nukkujille. Nyt tuntuu yläkerran parveke parhaalta paikalta. Isäntää en ulos ole saanut, koska hän tarvitsee nukkumiseensa sähköä. Eikä jatkojohtoa vissiin ole vielä keksitty.

Aiheesta löytyy googlettamalla paljon kokemusasiantuntemusta. Jos haluat alkaa hifistelemään, toisten kokemuksia kannattaakin lukea. Mutta näillä pääset taatusti hyvään alkuun.  

Kiitos, jos jaat ystävillesi