Uni ja Unettomuus

Oletko pohtinut, kuinka paljon unta oikeasti tarvitset? Tarvitsetko 6, 8 vai 10 tuntia? Useimmat meistä tarvitsevat unta 8-10 tuntia välissä per yö. Todellisuudessa tuo tuntimäärä vaihtelee jossain 5-12 tunnin välissä.

Ulkona nukkuminen on nyt muotia. Yönsä voi viettää riippumatossa, teltassa, puiden välissä roikkuvassa Tentsile-teltassa, laavussa tai vaikka patjalla tai havuilla paljaan taivaan alla.

Kun on aivan väsynyt ja uupunut, mutta uni ei vaan tule. Kun tietää että huomenna on maanantain ja viikonloppu ohi. Kun herää aamuyöstä eikä pysty millään nukkumaan uudelleen -paitsi klo 4.45 - juuri vähän ennen kuin pitäisi nousta sängystä ylös.

Kun on kärsinyt unettomuudesta joskus tai pidempiaikaisesti, tietää että tilanne alkaa aika nopeasti harmittamaan. Ensin harmittaa ja sen jälkeen pelottaa. Pelottaa se, että ensi yönä ei ehkä saakaan nukuttua ja myös niitä seurauksia, joita nukkumattomuudesta on. Unettomuudesta aiheutuu stressiä. Ja oravanpyörä.

Jaoin viime yönä väsyneet ja unettomat kolmeen ryhmään. Ensinnä on ihmiset, jotka eivät mene ajoissa nukkumaan. Uni jää liian lyhyeksi ja siksi päivällä ollaan väsyneitä. Tämän joukon on syytä tosissaan miettiä, haluaako olla väsynyt, vai kannattaisiko tehdä kaikkensa päästäkseen ajoissa nukkumaan. Oikeastaan ei siis ole kyse unettomuudesta tai...

Pers homeessa nukkuja vetelee sikeitä niin tehokkaasti, että pienempi maanjäristyskään ei tätä herätä. Kokemukseni mukaan ainakin nuoret miehet pystyvät tähän, mutta kyllä vanhemmatkin oikeissa olosuhteissa nukkuvat tosi sikeästi. Mutta auttaako tuo univelkaan?

Katselin aktiivisuushärpäkkeeni raportista nukkumistietojani. Ensin tietysti piti synkronoida koko homma. Yhteys kun tahtoo aina välillä katketa ihan itsestään, mutta itsestään se ei kyllä palaudu.