ElintapaLuotsi

Blogeja terveydestä ja hyvinvoinnista

tavalliselle ihmiselle

Näillä postauksilla haluan tuoda oppimaani ja kokemaani muidenkin tietoon. Kirjoitan tieteellisestä lähtökohdasta, mutta arkikielellä. Koska minulla on pitkä käytännön työn kokemus,  sovitan kirjoittamaani  asiaan myös tärkeän käytännön sovelluksen. 

Tykkään, jos jaat näitä kavereillesi. Linkki Faceen ja Twitteriin löytyy aina blogien lopusta.

Tästä voit tilata itsellesi sähköposti-ilmoituksen uusista julkaisuistani.

Uusimmat

Kun on aivan väsynyt ja uupunut, mutta uni ei vaan tule. Kun tietää että huomenna on maanantain ja viikonloppu ohi. Kun herää aamuyöstä eikä pysty millään nukkumaan uudelleen -paitsi klo 4.45 - juuri vähän ennen kuin pitäisi nousta sängystä ylös.

Aloin pohtimaan omaa kalsiumin saantiani, varsinkin kun maitoa tulee juotua aika vähän. Perimmäinen syy pohdiskeluuni on luiden kunto ja terveys, kun tätä ikääkin tulee koko ajan lisää. (Onneksi sentään ikää tulee lisää, se toinen vaihtoehto olisikin aika paljon mälsempi.)

blogitekstien ryhmittely/kategoriat

Kaikki kirjoitukset

Kun on aivan väsynyt ja uupunut, mutta uni ei vaan tule. Kun tietää että huomenna on maanantain ja viikonloppu ohi. Kun herää aamuyöstä eikä pysty millään nukkumaan uudelleen -paitsi klo 4.45 - juuri vähän ennen kuin pitäisi nousta sängystä ylös.

Aloin pohtimaan omaa kalsiumin saantiani, varsinkin kun maitoa tulee juotua aika vähän. Perimmäinen syy pohdiskeluuni on luiden kunto ja terveys, kun tätä ikääkin tulee koko ajan lisää. (Onneksi sentään ikää tulee lisää, se toinen vaihtoehto olisikin aika paljon mälsempi.)

Nuorempana pakkaskelit olivat haaste. Töihin lähteissä oli matkaa varten puettava kaikista lämpimimmät alusasut päälle, sitten tuli tietenkin työpäivän aikana hiki. Paksut pitkät kalsarit piti käydä sosiaalitilassa riisumassa kesken päivän ja pukea taas kun lähtee kotiin.

Kun jokin liikuntalaji käy tarpeeksi tutuksi, sitä päästää menemään sen enempää ajattelematta. Lajissa kuin lajissa on tällöin vaarana vauhdin hiipuminen ja tehojen väheneminen - ei tulekaan enää yhtä kova hiki kuin aiemmin. Tässä kohtaa voi tietysti ajatella, että kunto on kohonnut eikä meno enää hengästytä.

Proteiinin tarve päivässä on semmoiset 10-20% päivän kokonaisenergian tarpeesta. Grammoiksi muutettuna se on 1.1-1,3 grammaa painokiloa kohden. Suomalainen keskivertonainen painaa 72 kiloa, jolla proteiinin tarve on siis 79,2 - 93,6 grammaa päivässä.

Olen törmännyt tähän oireyhtymään jo useita vuosia sitten. Osuvan nimen kuulleessani tunnistin heti, mistä on kyse. Napsimialle ei ole tautiluokituksessa omaa ICD-10 -koodia ja tuskin tuleekaan, mutta yhtä kaikki, oikea ja harmillinen vaiva sen on.

Lähes jokaisen nurkista löytyy vähän käytettyjä kuntoilutarvikkeita. Kirjoitin "lähes", sillä minulla taitaa olla yksi fb-kaveri, jolla ei ole ensimmäistäkään. Ja todennäköisesti toinen, jonka uskoisin käyttävän kaikkia hankkimiaan kuntoiluvälineitä.

Viimevuotisille talvihousuille oli kaapissa tapahtunut taas jotain. Eivät sentään isommin olleet kutistuneet, mutta kummallisesti vetoketjusta oli tullut liukas. Muutaman kerran yllätin itseni kulkemassa vetoketju puolitiessä. Haittaa kummasti pulkalla laskemista, kun menee lunta housuihin.

Vuoden vaihde on hyvä hetki katsoa taaksepäin mennyttä vuotta ja tutkailla vähän tulevaa. Näihin kumpaankaan aatokseen ei vaan sovi pysähtyä liian pitkäksi aikaa. Mennyt on mennyttä, eikä sille voi enää mitään. Tulevasta ei tiedä, mutta tulevaa täytyy sentään hiukan suunnitella.