Terveellinen ruoka ja ravitsemus

Olen tämän syksyn aikana lisännyt aamupalan määrää ja monipuolisuutta. Lisäksi olen jakanut sen kahdelle aterialle: suurin osa kotona ennen töihin lähtöä ja vähän lisää töissä aamupäiväkahvilla.

Tykkään käydä sienessä. Sienien syömisestä en niinkään. Ainakaan itse keräämiäni sieniä en aio syödä, paitsi kerran vuodessa kanttarelleja sipulin kanssa paistettuna. Toisten kokkailemia sieniruokia en ylenkatso.

Isäntä tuli eräänä päivänä töistä kotiin kainalossaan pussillinen sinisiä perunoita. Oli saanut ne eräältä asiakkaaltaan. Möykyillä oli kuulemma oikein nimikin, Violet Queen.

Helteellä täytyy pitää huolta riittävästä nesteytyksestä. Mutta ei ole ihan se ja sama, mitä juot. Eikä sekään kuinka paljon.

Aloin pohtimaan omaa kalsiumin saantiani, varsinkin kun maitoa tulee juotua aika vähän. Perimmäinen syy pohdiskeluuni on luiden kunto ja terveys, kun tätä ikääkin tulee koko ajan lisää. (Onneksi sentään ikää tulee lisää, se toinen vaihtoehto olisikin aika paljon mälsempi.)

Proteiinin tarve päivässä on semmoiset 10-20% päivän kokonaisenergian tarpeesta. Grammoiksi muutettuna se on 1.1-1,3 grammaa painokiloa kohden. Suomalainen keskivertonainen painaa 72 kiloa, jolla proteiinin tarve on siis 79,2 - 93,6 grammaa päivässä.

Kun kulkee eväsruokien kanssa töissä alkaa mielikuvitus lajivalikoiman suhteen hiipua aika äkkiä. Toisaalta olen huomannut, että huonommallakin mielikuvituksella on tullut joka päivä syötyä. Eikä ole elimistön vararavinnollekaan tarvinnut siirtyä. Päinvastoin.

Ravitsemussuositusten mukaan meidän pitäisi pyrkiä syömään puoli kiloa kasviksia, hedelmiä ja marjoja päivässä. Syykin on selvä: siitä on hyötyä terveyden kannalta. Tätä määrää suosittelee WHO ja monen maan kansalliset ravitsemussuositukset. Me suomalaiset olemme omien suositustemme kanssa samoilla linjoilla muiden kanssa. Samaan tutkimustietoon ja...